Dzīvesveida izmaiņas, kas uzlabos pašsajūtu un palīdzēs sadzīvot ar sirds mazspēju

mm

Ginta Kamzola

Kardioloģe, Latvijas Kardiologu biedrības Sirds mazspējas darba grupas vadītāja

pavasaris-2018-paplate

Sirds mazspējas pakāpe, kā arī simptomi katram pacientam var būt atšķirīgi, tomēr skaidrs, ka cilvēkiem ar sirds mazspējas diagnozi fiziskās iespējas var būt ierobežotākas, salīdzinot ar veseliem cilvēkiem. Tajā pašā laikā diagnoze “sirds mazspēja” nenozīmē, ka cilvēkam pilnīgi jāatsakās no līdzšinējām aktivitātēm un hobijiem. Pat klīniskos pētījumos ir pierādīts, ka veselīgs uzturs un mērena fiziskā aktivitāte (galvenokārt aerobā slodze, tai skaitā ātra staigāšana, nūjošana, peldēšana) uzlabo pacienta dzīves kvalitāti, pašsajūtu un prognozi. Arī manā pacientu lokā ir daudz tādu, kas, neraugoties uz sirds mazspēju, turpina strādāt, ceļot un pat kāpj kalnos. Protams, par jebkurām aktivitātēm vajadzētu konsultēties ar savu ārstu, tāpat svarīgi sekot līdzi tam, lai nepasliktinātos sirds funkcijas, ko nodrošina medikamentu lietošana, regulāras pārbaudes un ieklausīšanās savā organismā

Sirds mazspēja ir nopietna diagnoze, kas atstāj iespaidu uz pacienta veselību un pašsajūtu. Taču līdzās zālēm, kas jālieto pēc ārsta norādījumiem, regulāriem izmeklējumiem un analīzēm, svarīgi atcerēties, ka jūs varat daudz darīt paši, lai kontrolētu sirds mazspējas simptomus. Šajā rakstā ir apkopoti ieteikumi, kā veselīga dzīvesveida izvēle var palīdzēt jums justies labāk un dzīvot pilnvērtīgu dzīvi.

Ko jūs varat darīt, lai sadzīvotu ar sirds mazspēju?

Fakts, ka jums ir sirds mazspēja, var būt nomācošs, taču labās ziņas ir, ka, saņemot atbilstošu sirds mazspējas ārstēšanu, jūs varat dzīvot pilnvērtīgi. Lai mazinātu satraukumu par diagnozi, ir ļoti svarīgi runāt par savām izjūtām ar cilvēkiem, kuriem jūs uzticaties un kurus cienāt, piemēram, ar ģimeni, draugiem vai ģimenes ārstu.
Jūs varat justies satraukts vai nomākts, un šīs izjūtas ir pilnīgi normālas. Jums var nebūt apetītes, trauksmains miegs, var zust interese par savu ārējo izskatu un parastajām ikdienas aktivitātēm arī par vaļaspriekiem un tikšanos ar draugiem. Ir svarīgi iemācīties kontrolēt savas sajūtas un uzņemties atbildību par savu veselību.
Te būs daži ieteikumi, kas varētu jums palīdzēt:

  • Mēģiniet veikt ierastās ikdienas aktivitātes, pat ja nevēlaties to darīt.
  • Izejiet ārā īsā pastaigā, kaut vai uz 5–10 minūtēm.
  • Turpiniet nodarboties ar aktivitātēm un vaļaspriekiem, kuri jums sagādā prieku.
  • Pārrunājiet savas izjūtas ar cilvēkiem, kuriem jūs uzticaties.
  • Centieties naktī labi izgulēties.
  • Ieklausieties savā ķermenī. Jūs zināt savus ierobežojumus labāk nekā jebkurš cits.
  • Sekojiet līdzi sirds funkcionālajam stāvoklim, lai varētu parūpēties savu veselību.
  • Ieklausieties ārstu speciālistu padomos.

Ja jūs joprojām nomāc negatīvas domas un izjūtas, pārrunājiet to ar savu ārstu. Iespējams, ārsta padoms jums palīdzēs justies labāk.

Kādas izmaiņas dzīvesveidā palīdzēs labāk sadzīvot ar sirds mazspēju?

Ēdiet veselīgi!

Viena no visvienkāršākajām izmaiņām, ko varat veikt, ir lietot veselīgu un sabalansētu uzturu. Tas jums palīdzēs:

  • sasniegt vai uzturēt veselīgu ķermeņa svaru;
  • kontrolēt dažus no saviem simptomiem, kā arī
  • justies labāk.

Samaziniet sāls daudzumu!

Tas ir ļoti svarīgi. Ja uzturā lietojat pārāk daudz sāls, jūsu ķermenī var uzkrāties šķidrums, kas var saasināt sirds mazspējas simptomus.

Atcerieties, ka:

  • 80 % sāls tiek uzņemts ar apstrādātiem pārtikas produktiem, ēdnīcu un restorānu ēdienu.
  • 10–15 % tiek pievienoti, gatavojot ēdienu mājās vai pie galda.
  • Tikai 5 % sāls atrodami dabiski pārtikā.

Kā var samazināt sāls daudzumu ēdienā, gatavojot mājās?

  • Sāls vietā pievienojiet piparus, ķiplokus, garšaugus, citrona sulu vai etiķi.
  • Lietojiet dažādas garšvielas un garšaugus.
  • Apgrauzdējiet sēklas, riekstus un garšvielas, lai pastiprinātu to garšu.
  • Izmantojiet sinepes, lai padarītu pikantākas salātu mērces un ēdienu.
  • Pievienojiet ēdienam svaigu čili, ingveru vai ķiploku.
  • Izmantojiet konservētus tomātus un tomātu mērci kā sautējumu, mērču un zupu pamatu.
  • Zivis vai gaļu pirms gatavošanas iemarinējiet, lai pastiprinātu garšu.
  • Zivij pievienojiet citrona vai laima sulu.

Citi sāls veidi

Jebkurš sāls veids var paaugstināt asinsspiedienu. Jūras sālī, akmenssālī un ķiploku sālī ir tāds pats sāls vai nātrija saturs kā parastajā sālī. Sāls, kas tiek aprakstīta kā ar “zemu sāls saturu”, ir nātrija un kālija maisījums. Kālijs tai pievienots, lai samazinātu nātrija saturu. Ja jums ir sirds mazspēja, jūs nedrīkstat lietot sāli ar zemu nātrija saturu, pirms tam nekonsultējoties ar medicīnas speciālistu.

11 padomi veiksmīgai svara zaudēšanai:

  1. Vienmēr brokastojiet.
  2. Ēdiet trīs reizes dienā.
  3. Ēdiet daudz augļu un dārzeņu.
  4. Izvēlieties pilngraudu maizi, makaronu, rīsu un brokastu pārslu šķirnes.
  5. Lasiet produktu marķējumus, lai izvairītos no pārtikas ar augstu tauku, cukura un sāls saturu.
  6. Plānojiet veselīgas mājās gatavotas maltītes, nevis ēšanu ārpus mājas.
  7. Lietojiet mazāku šķīvi.
  8. Samaziniet alkohola daudzumu – tas satur daudz kalorijas.
  9. Rakstiet sava uztura dienasgrāmatu.
  10. Esiet aktīvāks. Vingrojumi palīdz zaudēt svaru.
  11. Lūdziet ģimenes, draugu un veselības aprūpes speciālistu atbalstu.

Veselīgs svars

Kādēļ veselīgs ķermeņa svars ir tik svarīgs? Uzturēt veselīgu svaru ir svarīgi, lai jūsu sirds strādātu tik labi, cik vien tā spēj.

Ja jums ir liekais svars, sirdij smagāk jāstrādā, lai apgādātu ķermeni ar asinīm. Lieko ķermeņa tauku zaudēšana var palīdzēt mazināt sirds mazspējas simptomus, kā arī mazināt citu veselības sarežģījumu, piemēram, cukura diabēta, risku.

Ja tomēr jums ir slikta apetīte un strauji zaudējat svaru, tas var kaitēt veselībai. Samazināta svara dēļ jums var pazemināties enerģijas līmenis un novājināties imūnā sistēma, tādējādi pieaug infekciju slimību risks.

Neatkarīgi no tā, vai jums jāpalielina vai jāzaudē svars, jautājiet palīdzību un padomu uztura speciālistam, ārstam vai medmāsai.

Ko darīt, lai samazinātu svaru?

Labākais veids, kā zaudēt svaru, ir samazināt uzņemto kaloriju daudzumu un palielināt fiziskās aktivitātes, citiem vārdiem sakot, ēst mazāk un vairāk kustēties. Bet labāk zaudēt svaru lēnām un pakāpeniski – aptuveni puskilogramu nedēļā, tādējādi ir mazāka iespēja, ka jūs atkal atgūsiet svaru.

Labs uzturs ir svarīgs jūsu veselībai. Ēdot dažādus produktus, jūs varat kontrolēt svaru un uzlabot vispārējo veselības stāvokli un pašsajūtu.

Ko darīt, ja ir slikta apetīte un svars samazinās?

Ir svarīgi pateikt medmāsai vai ār­stam, ja jums ir samazināts svars vai jūs to zaudējat (bez cenšanās to izdarīt), vai ja jūs nevarat pieņemties svarā. Speciālisti var ieteikt konsultēties pie uztura speciālista.

Kādus vēl veselīga dzīvesveida padomus vajadzētu ņemt vērā?

  • Alkohols. Alkohols nav aizliegts, ja jums ir sirds mazspēja, izņemot gadījumus, kad sirds mazspējas iemesls ir pārmērīgas alkohola lietošanas izraisīta dilatācijas kardiomiopātija. Tomēr daudzums, kuru katrs pacients drīkst lietot, ir atkarīgs no sirds mazspējas pakāpes un citiem apstākļiem. Jautājiet savam ārstam vai medmāsai, cik liels alkohola daudzums jums ir drošs.
  • Tēja, kafija un kokakola. Tēja, kafija un kokakola satur daudz kofeīna. Kofeīns var paātrināt sirdsdarbību un paaugstināt asinsspiedienu. Centieties dzert ne vairāk kā divus trīs šos dzērienus dienā.
  • Citi šķidrumi. Kopumā neiesaka ierobežot diennakts laikā patērēto šķidruma daudzumu. Dzeriet, kad jūtat slāpes. Tomēr reizēm un noteiktos apstākļos ārsts var lūgt ierobežot uzņemto šķidruma daudzumu.
  • Smēķēšana. Ja smēķējat, smēķēšanas atmešana ir viena no labākajām lietām, ko varat darīt savas veselības labā. Smēķēšana liek jūsu sirdij smagāk strādāt. Tā samazina skābekļa daudzumu, ko asinis var pārnest, un sašaurina asinsvadus, kas var pasliktināt sirds asinsapgādi un pasliktināt sirds mazspējas simptomus. Ir daudz veidu, kā pārtraukt smēķēšanu. Saņemot palīdzību un atbalstu, jūsu izredzes atmest smēķēšanu, lai uzlabotu veselību, dubultojas. Ja esat mēģinājis to izdarīt jau agrāk, atcerieties, ka daudzi smēķētāji mēģina vairākkārtīgi, pirms viņiem izdodas atmest smēķēšanu.
  • Fiziskās aktivitātes. Vingrojumi un fiziskās aktivitātes var palīdzēt:
    • mazināt elpas trūkumu un nogurumu;
    • uzlabot veselības stāvokli;
    • mazināt stresu;
    • pazemināt asinsspiedienu;
    • uzlabot noskaņojumu.

Cik ilgas fiziskās aktivitātes ieteicamas?

Vislabāk, ja vingrojat vismaz 150 minūtes nedēļā – katru reizi aptuveni 10 vai vairāk minūtes.

Četru galveno principu ievērošana var palīdzēt plānot un organizēt iknedēļas fiziskās aktivitātes:

  1. Biežums. Mēģiniet nodarboties ar aerobiem vingrojumiem piecas dienas nedēļā. Spēka vingrojumi jāveic divas dienas nedēļā.
  2. Intensitāte. Sākumā dariet to viegli un pakāpeniski palieliniet slodzi. Nekad necentieties sevi pārāk piespiest – ja esat sasniedzis mērenas slodzes līmeni, kad, veicot vingrojumus, varat runāt, jūs kontrolējat savu aktivitāšu intensitāti pareizi. Atcerieties pirms jebkurām aktivitātēm iesildīties un pēc tam atdzesēties. Ja jūtat sāpes krūtīs, galvas reiboni vai vemšanu, nekavējoties pārtrauciet vingrojumus. Ja simptomi saglabājas, sazinieties ar ārstu vai medmāsu.
  3. Laiks. Vingrojumiem jāsākas pakāpeniski; tie var būt 5–10 minūšu ilgi. Jūsu mērķis, stāvoklim stabilizējoties, ir aptuveni 20–30 minūtes.
  4. Veids. Aerobie vingrojumi ietver staigāšanu, peldēšanu, riteņbraukšanu, lēnu skriešanu, skriešanu utt. Spēka vingrojumi ietver vingrojumus svara koriģēšanai.
  • Dzimumattiecības. Daudzi cilvēki ar sirds mazspēju nav pārliecināti, vai viņi drīkst stāties dzimumattiecībās viņu vispārējā stāvokļa dēļ. Ir svarīgi nekautrēties apspriest visus jūs satraucošos jautājumus ar ārstu vai medmāsu. Sirds mazspēja var ietekmēt jūsu enerģiju, vēlmi vai spēju piedalīties seksuālās aktivitātēs. Lai gan daudz ko no tā var izraisīt jūsu lietotie medikamenti, stresa, trauksmes un depresijas dēļ jums var zust interese par seksu. Labā ziņa ir tā, ka jums var būt normālas dzimumattiecības, ja jūsu simptomi tiek labi kontrolēti. Atcerieties, ka dzimumattiecības ietver gan fizisko, gan emocionālo aspektu, tādēļ ir svarīgi atklāti runāt ar savu partneri. Ja jums ir kādas neskaidrības, jautājiet ārstam vai medmāsai.
  • Vakcinācija. Jums jāsaņem vakcīna pret gripu un pneimokoku infekciju, kā to ieteicis ģimenes ārsts.

Kā sirds mazspēja ietekmē darba spējas?

Vairākums cilvēku ar sirds mazspēju var turpināt strādāt, ja viņi jūt, ka to spēj, un viņu simptomi ir stabili. Tomēr dažiem cilvēkiem ir nepieciešams kaut ko mainīt.

Ja strādājat ar rokām, piemēram, ceļat smagumus, jums var būt nepieciešams padomāt par darba maiņu, lai mazinātu slodzi. Parunājiet ar savu darba devēju, iespējams, viņš spēs jums palīdzēt.
Iespējams, jūs izlemsiet, ka ir nepieciešams samazināt darba stundas, lai kontrolētu simptomus. Apspriediet to ar ārstu un darba devēju, lai izlemtu, kas jums ir vispiemērotākais.

Kā ar brīvdienām un lidošanu?

Brīvdienas var jums palīdzēt atpūsties un atslābināties. Te daži ieteikumi, kā plānot savas brīvdienas.

  • Dzīvojiet vietā, kas ir viegli pieejama vai kur ir lifts.
  • Izvairieties no kalnainiem apvidiem.
  • Glabājiet jaunāko jums nepieciešamo zāļu sarakstu, ja gadījumā kādu no tām pazaudēsiet.
  • Nēsājiet savas zāles rokas bagāžā.
  • Pārliecinieties, ka jums ir ceļojuma apdrošināšana.
  • Jautājiet ārstam, vai drīkstat lidot.
  • Ja ceļojat ar lidmašīnu, pārliecinieties, ka jums ir bieži pārtraukumi, kuros varat piecelties un pastaigāt – īpaši ilgos pārlidojumos.
  • Plānojiet visus ceļojumus tā, lai jums būtu pietiekami daudz laika nokļūtu visur, kur nepieciešams.
  • Nenesiet smagas somas.
  • Noorganizējiet ratiņkrēslu lidostā, ja jums tas nepieciešams.

Noderīgas interneta vietnes:

www.parsirdi.lvwww.heartbeat-trust.iewww.croi.iewww.irishheart.iewww.bhf.org.ukwww.heartfailurematters.orgwww.keepitpumping.com

Lasiet arī:

Atbildēt

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.