Farmaceits – tilts starp pacientu un ārstu

no-author-foto

Intervija ar Je­ka­te­ri­nu Livšinu

Farmaceite

rudens-2015-farmaceits

Šī gada sākumā «Euroaptieka» tīkla aptiekas sadarbībā ar Latvijas Farmaceitu biedrību, Latvijas Kardiologu biedrību un pacientu biedrību «ParSirdi.lv» uzsāka sociālo projektu «Sirds veselības skola», kurš iedzīvotāju vidū izpelnījies ievērojamu atsaucību. Projekta mērķis – pievērst Latvijas iedzīvotāju uzmanību sirds veselības nozīmei veselīgi nodzīvoto dzīves gadu kontekstā, vienlaikus stiprinot farmaceita kā Latvijas veselības aprūpes sistēmas pilnvērtīga pārstāvja lomu iedzīvotāju izglītošanā. «Sirds veselības skola» ir atvērta ikvienam, kas vēlas pārbaudīt savu sirds veselību un noteikt galvenos sirds veselības skaitļus.Par galvenajiem secinājumiem un gūtajām atziņām «Sirds veselības skolas» norises gaitā un par farmaceita lomu pa­cienta dzīvē uz sarunu aicinājām «Euro­aptieka» farmaceiti Je­ka­te­ri­nu Livšinu.


Kāda, Jūsuprāt, šobrīd ir farmaceita loma pacienta ikdienas dzīvē?

Es gribētu teikt, ka šobrīd farmaceita loma ir ievērojami pieaugusi. Agrāk farmaceits tomēr bija cilvēks, kurš pārdod zāles, dažos gadījumos arī gatavo. Pēdējos gados situācija pakāpeniski mainās. Jau augstskolā tiek papildināts farmaceitiem apgūstamo mācību priekšmetu loks, kur mācāmies īpaši par pacientu aprūpi, jaunākajām medicīnas tehnoloģijām, kā arī, kas ir ļoti būtiski mūsu ikdienas darbā, par medikamentu devu un mijiedarbības kontroli. Pacienti bieži atnāk ar receptēm no dažādiem ārstiem – ķirurga, ģimenes ārsta un zobārsta, un tādā situācijā mūsu uzdevums ir pārbaudīt šo medikamentu savstarpējo savietojamību, vai tie nedubultojas, vai devas ir pareizi uzrakstītas. Laba farmaceitiskā prakse šobrīd nozīmē nevis vienkārši mehāniski pārdot kādas zāles, bet gan iedziļināties katra pacienta problēmā. Medikamentu un uztura bagātinātāju izvēle arvien pieaug, un farmaceitam tie ir jāpārzina, lai spētu ieteikt pacientam vispiemērotāko.


Tas nozīmē, ka šobrīd ar katru pacientu veidojat padziļinātu kontaktu?

Mēs ļoti cenšamies, taču cilvēki ne vienmēr ar to ir apmierināti. Galvenā tīklu aptieku problēma, īpaši tām, kas atrodas vienās telpās ar lielveikaliem, ir tieši cilvēku uztvere, ka viņš no veikala ir ienācis veikalā un visam jānotiek ātri. Taču, ja mēs vēlamies būt labi farmaceiti, mēs nevaram strādāt vienkārši ātri, mums ir jāizvaicā katrs pacients, zināšanas jāpielieto praksē un jāiesaka viņam labākais. Jau no pirmā kursa mums tiek mācīts, ka mēs neesam pārdevēji, bet gan medicīniskais personāls, un mūsu uzdevums ir būt starpniekam starp pacientu un ārstu.


Kā farmaceits pacientam var palīdzēt?

Atnākot uz aptieku, farmaceits pacientam sniegs vislabāko farmaceitisko aprūpi un konsultāciju. Farmaceits palīdz atšifrēt ārsta izsniegtos dokumentus, jo bieži pacienti tos neatšķir, izstāsta, kā un kad jālieto izrakstītais medikaments, arī par valsts kompensējamajiem medikamentiem. Tāpat mēs ņemam vērā arī cilvēka finansiālās iespējas un vajadzības gadījumā iesakām lētāko medikamentu. Ikdienā lielākā daļa mūsu pacientu ir tādi, kas nevis iet pie ārsta, bet nāk uz aptieku. Sūdzības ir ļoti dažādas – sāp auss, galva vai vēders, locītavu sāpes utt. Tas nav ne pareizi, ne nepareizi, tāda ir realitāte, un domāju, tā tas būs arī turpmāk. Ja katrs pacients ar iesnām ietu pie ārsta, tā būtu milzīga pārslodze, un pacienti ar nopietnākām vajadzībām viņam nevarētu piekļūt. Tajā pašā laikā iesnas septiņu dienu laikā var izārstēt ar parastajiem bezrecepšu deguna pilieniem, kurus rekomendējam mēs, farmaceiti. Bet uzreiz gribu pateikt, ka vienmēr nopietnos gadījumos esam pirmie, kas cilvēku sūta pie ārsta.


Viens no vieglāk kontrolējamajiem sirds veselības rādītājiem ir asinsspiediens, kura mērīšana tradicionāli ir bijusi pieejama arī aptiekās. Vai un kā tas notiek Jūsu aptiekā?

Labā farmaceitiskā prakse paredz, ka ikvienā aptiekā ir jābūt pieejamam asinsspiediena mērītājam. Ja cilvēks jūtas slikti, nevar tikt līdz mājām vai ārstam, tad jāvēršas tuvākajā aptiekā, kur farmaceits palīdzēs – izmērīs asinsspiedienu, iedos padzerties ūdeni, izvaicās par medikamentu lietošanu. Tā kā esam pašapkalpošanās aptieka, pie mums arī asinsspiedienu cilvēks var mērīt pats, pie aparāta ir izvietota vienkārša shēma, kā to izdarīt. Bet ja ar to ir kādas grūtības, tad jebkurš farmaceits palīdz. Šis pakalpojums tiek izmantots ļoti intensīvi, sastrēgumstundās pat veidojas rindas. Visbiežāk asinsspiedienu aptiekā mēra trīs grupu cilvēki – gados vecie cilvēki, kuri ir aizmirsuši izmērīt mājās vai vēlas salīdzināt rezultātu, otrā grupa ir grūtnieces. Un tad ir tādi, kuriem ir kļuvis slikti, visbiežāk tie ir vīrieši pēc 35–40 gadu vecuma. Nav īpaši daudz lietu, ko mēs varam darīt uz vietas aptiekā šādā situācijā, taču mēs varam analizēt rezultātu un rekomendēt turpmāko rīcību. Ja asinsspiediens ir paaugstināts nedaudz, mēs iesakām atpūsties un iedzert kādu no bezrecepšu medikamentiem. Bet ir situācijas, kad pacientam ir tik augsti asinsspiediena rādītāji, ka esam spiesti saukt neatliekamo medicīnisko palīdzību. Tādi gadījumi ir vidēji vairākas reizes mēnesī, un nereti cilvēki ir īpaši jāpierunā, lai sauktu «ātro» palīdzību.


Šogad «Euroaptiekas» tīklu ap­tiekās norisinājās «Sirds veselības skola», kurā piedalījāties arī Jūs. Pastāstiet, lūdzu, kā tas notika, un kāda ir pacientu atsaucība?

Sākumā mums, farmaceitiem, kuri piedalījās projektā, bija īpašas apmācības, kuras vadīja kardiologi un medmāsas, kas skaidroja arī, kā rīkoties ar iekārtām, kas mēra holesterīna un glikozes līmeni. Jāsaka gan, ka mūsu aptiekas farmaceiti jau bija ar iekārtām labi pazīstami, jo mēs to esam darījuši arī pirms tam. Šajos eksprestestos asinis tiek ņemtas no pirksta, nevis no vēnas, līdz ar to nav nepieciešama specializēta izglītība, un to varēja darīt arī farmaceiti. «Sirds veselības skolu» vērtēju kā ļoti nozīmīgu projektu, cilvēku atsaucība un pateicība ir ļoti liela. Akcijas ietvaros ikvienam ir iespēja veikt svara un auguma mērīšanu, noteikt ķermeņa masas indeksu, izmērīt asinsspiedienu (turklāt darīt to pareizi, veicot 3 reizes ar 5 minūšu starplaiku), saņemt konsultācijas par uzturu un fiziskajām aktivitātēm. Vislielākā interese ir no mūsu regulārajiem apmeklētājiem, bet patīkami pārsteidz arī gados jauni cilvēki, kas pamanījuši informāciju par «Sirds veselības skolu» un atzīst, ka dažus mērījumus veic pirmo reizi mūžā. «Sirds veselības skola» ir atvērta ikvienam, kam rūp sirds veselība.

Lasiet arī:

Atbildēt

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.