Vēlreiz par palmu taukiem – vai ražotājiem rūp mūsu veselība?

mm

Iveta Mintāle

Dr. med., P. Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīca, Latvijas Kardioloģijas centrs, Ambulatorā un diagnostiskā daļa, Latvijas Universitāte

mm

Anete Dinne

Pārtikas tehnoloģijas speciāliste

pavasaris-2018-ella

Uz sejas smērējam traki dārgus krēmus un pērkam labāko kosmētiku, bet kā lai mūsu seja skaisti mirdz, ja vēderā liekam štruntus?

Karsējot rodas vēzi izraisošas vielas

Jau 2016. gadā European Food Safety Agency (EFSA – Eiropas Pārtikas drošības aģentūra) ziņoja par palmu eļļas kaitīgumu. 2018. gada februārī ziņojums tika precizēts ar šādiem papildinājumiem: augu eļļas karsējot (rafinējot) augstā temperatūrā (virs 200 grādiem), rodas glicidila taukskābes esteris, 3-monochloropropanediols, 2-monochloropropanediols un to taukskābju esteri. Šīs vielas ir onkogēnas (izraisa vēzi) un genotoksiskas (nelabvēlīgi ietekmē gēnus)! Visaugstākā šo vielu koncentrācija ir palmu eļļā, ko lieto margarīnā, kūkās, cepumos un smalkmaizītēs…

Palielina sliktā holesterīna līmeni asinīs

Nehidrogenēta (nerafinēta) palmu eļļa satur daudz piesātināto tauku jeb palmitīnskābi, kas strauji paaugstina sliktā holesterīna jeb ZBLH līmeni asinīs. Salīdzinājumam, stearīnskābe, kas arī atrodama piesātinātajos taukos, kurus satur labas kvalitātes bioloģiski audzētu lopu gaļa, neizmaina ZBLH līmeni asinīs.

Pieļaujamā piesātināto tauku dienas norma ir 16 g. Zināms, ka divas ēdamkarotes sviesta satur 14 g piesātināto tauku, turpretim divas ēdamkarotes palmu eļļas – 22 g. Vai iespējams apēst divas ēdamkarotes sviesta dienā? Diez vai, pat tad ja sviestu smērē uz maizes. Vai var apēst divas ēdamkarotes palmu tauku – noteikti! Pāris cepumu un veikalā pirkta biezpienmaizīte, – un limits sasniegts!

Mārketinga triki uz veselības rēķina

Kā jums šķiet, kāpēc palmu taukus pievieno ceptiem produktiem? Kādreiz izmantoja sviestu, tas kļuva par dārgu un 90. gados tika uzskatīts par neveselīgu. Tad nu pārgāja uz margarīnu, jo tas taču gatavots no augu eļļām – “veselīgāks nekā dzīvnieku tauki, arī sviests”! Tad noskaidrojās, ka hidrogenēti tauki ir veselībai kaitīgi, bet nehidrogenētu augu eļļu margarīns ir pilns ar sastāvdaļām, kuras par veselīgām tāpat nevar nosaukt. Un tad pēkšņi ražotāji sāka lietot palmu eļļu un reklamēt to kā kaut ko dabisku! Mazliet smieklīgi, kā cilvēks ik pa brīdim, lai samazinātu ražošanas izmaksas vai mārketinga dēļ – lai pārdotu vairāk, atkal izgudro divriteni, bet patērētāji tik skrien pakaļ jaunajiem reklāmas produktiem… Vakar tas bija margarīns, šodien – palmu tauki, rīt būs izgudrots vēl kas jauns. Palmu eļļa ir tik ļoti populāra galvenokārt tāpēc, ka tā salīdzinājumā ar jebkuru citu pasaulē izmantoto augu taukvielu dod visvairāk eļļas.

Izvēloties produktus, domāsim līdzi!

Tagad daudzas Eiropas valstis pavisam atsakās no palmu tauku izmantošanas pārtikā. Un nav jau runa tikai par dabas aizsardzību, domājot par ziloņiem un pērtiķiem, kuri iet bojā apsaimniekotās palmu plantācijās, runa ir arī par cilvēku veselību. Būtu gan jauki, ka ražotājiem tā rūpētu tikpat daudz, cik ārstiem!
Mēs varam diskutēt un ilgi strīdēties par to, cik tas ir vai nav veselīgi – lietot palmu taukus uzturā, bet galu galā uzdosim sev jautājumu – kāpēc iekļaut uzturā produktus, kuros augstas kvalitātes sviesta vai olīveļļas vietā izmantota lētāka palmu eļļa?

Lasiet arī:

Atbildēt

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.