Atmetiet smēķēšanu un dzīvojiet ilgāk!

rudens-2016-smekesana

Mēs visi zinām, ka smēķēt ir kaitīgi, un vislabāk to, protams, zina paši smēķētāji, kuri sevis attaisnošanai mēdz izdomāt dažādus argumentus. Un nereti šie attaisnojumi ir tik ticami, ka kļūst par mītiem, kuriem liela daļa arī notic.

Kā atzīst kardiologs dr. med. Vilnis Dzērve:Vielas, kuras satur cigarešu dūmi, ir, pirmkārt, vēzi izraisošas un, otrkārt, aterosklerozi veicinošas. Ja cilvēkam jau ir bijis infarkts, tad smēķēt vairs nevajadzētu vispār, taču ārstu pieredze rāda, ka 20% to tomēr turpina darīt. Neskatoties uz cigarešu dārdzību un likumdošanu, smēķēšana vēl aizvien ir aktuāla problēma. Apmēram puse vīriešu vecumā no 30 līdz 40 gadiem smēķē.”

Šoreiz par 10 mītiem un vienu patiesību, kas būtu jāzina visiem smēķētājiem un nesmēķētājiem!

Mīts Nr. 1. Esmu vesels kā rutks arī smēķējot!

Mēs taču visi zinām stāstu par opīti, kurš visu mūžu ļoti aktīvi smēķējis un tūdaļ svinēs savu 100. dzimšanas dienu, vai ne? Bet neaizmirsīsim, ka šis pats opītis ir pārdzīvojis arī vismaz vienu Pasaules karu, kas neizdevās vairākiem simtiem tūkstošu citu cilvēku.

No tā varam secināt, ka izņēmumi būs vienmēr, tomēr ir vērts atcerēties, ka smēķēšana ir viens no galvenajiem cēloņiem ļoti daudzām slimībām, un ir pierādīts – ik pēc astoņām sekundēm pasaulē kāds mirst tieši smēķēšanas izraisīto seku dēļ.

Mīts Nr. 2. Jā, es smēķēju, taču to kompensēju ar veselīgu uzturu un sportošanu!

Diemžēl arī šis ir tikai mīts, jo realitātē kompensācijas sistēma nedarbojas, kā mums to gribētos, un ne visus mīnusus ir iespējams pārrēķināt plusos. Pētījumos ir pierādīts, ka veselīgs uzturs un pietiekama fiziskā aktivitāte ir ļoti svarīgi faktori kopējās labsajūtas veicināšanai, tomēr tie nemazina smēķēšanas radītos riskus veselībai.

Mīts Nr. 3. Smēķēšana samazina stresu un uzlabo garastāvokli!

Un kurš gan šo ir teicis? Noteikti kāds, kuram nav ne mazāko zināšanu par mūsu organisma uzbūvi un smēķēšanas patieso ietekmi uz veselību, lai gan jāatzīst, ka reizēm dūmi patiešām var smadzenes apdullināt tā, ka nekas vairs nav skaidrs. Pētījumi pierāda, ka nikotīns un citas cigaretēs esošās ķimikālijas nodrošina tūlītēju kortizola jeb stresa hormona nonākšanu asinīs, vienlaikus paaugstinot asinsspiedienu un pulsu, padarot smēķētāju nevis mierīgāku, bet, tieši pretēji, uzbudinātāku un satrauktāku. Turklāt nav arī dzirdēts, ka smēķēšana varētu atrisināt kādu patiesu problēmu. Starp citu, atkarība no nikotīna tiek uzskatīta par līdzvērtīgu atkarībai no heroīna vai kokaīna.

Mīts Nr. 4. Smēķēšana ietekmē tikai mani

Ja vien tā būtu… Bet tā nav. Smēķēšana ietekmē ne tikai smēķētāju, bet arī cilvēkus apkārt, tostarp bērnus, kas ir pakļauti pasīvajai smēķēšanai. Katru gadu no pasīvās smēķēšanas radītajām sekām Eiropas Savienībā mirst aptuveni 80 000 cilvēku, kuri, iespējams, nekad paši nav smēķējuši…

Mīts Nr. 5. Smēķēt ir stilīgi!

Mēs dzīvojam 21. gadsimtā, un smēķēt jau sen vairs nav stilīgi! Turklāt modē nav arī neveselīga sejas āda, dzeltenīgi zobi un krunciņas, nemaz nerunājot par plašo slimību buķeti, kas nereti nāk bonusā smēķēšanai.

Mīts Nr. 6. Es nesmēķēju, jo smēķēju tikai ballītēs!

Nav svarīgi, cik daudz un cik bieži, jo ikviens, kas smēķē, ir pakļauts atkarības riskam, un, starp citu, katra izsmēķētā cigarete samazina dzīves ilgumu par 11 minūtēm! Arī smēķēšana ballītēs var radīt gan atkarību no tabakas, gan nopietnus draudus paša un apkārtējo veselībai.

Mīts Nr. 7. Es neesmu atkarīgs – varu atmest jebkurā brīdī!

Tad kāpēc neatmest šobrīd? Jo ātrāk atmetīsiet, jo mazākas iespējas no­smēķēt visu dzīvi! Pieņemiet lēmumu, noticiet sev, mainiet savus ieradumus, izvairieties no vietām un lietām, kas mudina smēķēt, pievērsieties vaļaspriekam un atcerieties – nevienu cigareti, nevis tikai vienu! Ja saprotat, ka saviem spēkiem tomēr netiksiet galā, vērsieties pie speciālistiem pēc palīdzības!

Mīts Nr. 8. Ja pārstāšu smēķēt – pieņemšos svarā!

Šis mīts tomēr ir daļēji patiess, jo jūs tiešām pieņemsieties svarā, ja nolemsiet smēķēšanu aizvietot ar ēšanu, taču, ja turpināsiet (vai sāksiet) ēst veselīgi, atvēlot laiku arī fiziskajām aktivitātēm, svarā nepieņemsieties, tieši pretēji – smēķēšanas atmešana ļaus nostabilizēt vielmaiņu un arī svaru!

Mīts Nr. 9. Elektroniskās cigaretes – labs veids, kā atmest smēķēšanu

Gribētos ticēt, bet tā tomēr nav – jaunākie pētījumi liecina, ka elektronisko cigarešu radītais efekts ir pilnīgi pretējs – smēķētāji, kas izvēles e-cigaretes kā īsto cigarešu aizstājēju, patiesībā smēķēšanu atmet daudz retāk.

Mīts Nr. 10. Smēķēju jau pārāk ilgi, atmest nav vērts!

Atmetot smēķēšanu, iespējams izvairīties no vairāk nekā 90% smēķēšanas izraisītām slimībām. Jau vienu dienu pēc smēķēšanas atmešanas uzlabosies sirdsdarbība un normalizēsies asinsspiediens. Gadu pēc smēķēšanas atmešanas uz pusi samazinās sirds un asinsvadu slimību risks. Atcerieties – nekad nav par vēlu atmest smēķēšanu!

Sagatavots, izmantojot LR Veselības ministrijas un Slimību profilakses un kontroles centra materiālus.

Lasiet arī:

Atbildēt

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.